هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

کد خبر: 82419395 (5822819) | تاریخ خبر: 19/11/1395 | ساعت: 8:55|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

گردشگران کاتالیزورهای برندینگ شهری

تهران- ایرنا- شهر ایده‌آل گردشگران چگونه شهری است؟ مسافران و بازدیدکنندگان از شهر چه شاخص‌هایی را به‌عنوان المان‌های اصلی انتخاب مقصد گردشگری خود مدنظر دارند؟ گردشگران از چه روش‌هایی برای کسب اطلاعات در مورد شهرها و ظرفیت‌های گردشگری آن‌ها استفاده می‌کنند؟

در یادداشت روزنامه «ابتکار» که روز سه شنبه به قلم سهیل سیمره منتشر شد؛ آمده است: شهر ما تا چه میزان به ‌عنوان مقصد گردشگری ایده‌آل در بین مخاطبان شناخته می‌شود؟ شهروندان و گروه مدیریت شهری چه اقدامات کاربردی و ملموسی را برای تبدیل شهر به مقصد گردشگری ایده‌آل و دلخواه مسافران و بازدیدکنندگان انجام داده‌اند؟ همه این‌ها سوالات مهمی هستند که باید به آن‌ها پاسخ داد.

موضوع جذب گردشگر به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع و سرمایه‌های ملموس در راستای توسعه درآمد پایدار شهر و رشد کسب‌وکارهای شهری در سال‌های اخیر به‌ یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ساکنان شهرها و مدیران و سیاست‌گذاران شهری بدل گشته است. فاصله گرفتن دولت‌ها و رویکرد مدیریتی خرد و کلان جامعه از منابع درآمدی ملموس و رایج و گرایش آن‌ها به منبع درآمدی پایدار و مهم همچون گردشگران و بازدیدکنندگان از شهر، بسیاری از مدیران را بر آن داشته تا به فکر ظرفیت‌سازی گردشگری در شهر خود باشند و یا از پتانسیل‌های موجود شهر خود استفاده کنند.

آنچه در این موضوع، اصل کلیدی و مهم به شمار می‌رود، بلندمدت بودن برنامه‌ریزی‌ها و رویکردهای جذب گردشگر و بازدیدکنندگان به شهر است. ایجاد تصویری مطلوب از شهر برای گروه مشخصی از گردشگران و بازدیدکنندگان، بازنشر و بازتولید این تصویر ایده‌آل در بین جامعه هدف، تبدیل این تصویر به انگاره‌ای ثابت و خدشه‌ناپذیر، جذب گردشگران و بازدیدکنندگان به شهر، ایجاد خاطره‌ای خوش و به‌یادماندنی برای آن‌ها و تولید عامل انگیزشی برای بازگشت به شهر و بازدید مجدد از آن روندی است که مستلزم وجود برنامه‌ای هدفمند و کاربردی است تا با تجمیع تمام ذی نفعان مدیریتی و اجرایی شهر روند اعمال این برنامه‌ها تبیین و تدوین شود و با کمک شهروندان و جامعه مدیریتی به اجرا درآید.

گردشگران و بازدیدکنندگان به‌عنوان رکن دوم برندسازی شهری نقشی مهم در بهبود تصویر شهر و بازنشر آن در جامعه فرامنطقه‌ای شهر مدنظر را دارند. این گروه با دریافت تصویر شهر از دید یک فرد غیر ساکن، منشوری از انگاره شهر را دریافت می‌کنند و این منشور، شامل تمام آنچیزی می‌شود که شهر ما برای گروه مخاطبان حوزه گردشگری ارائه می‌دهد. حس خوب و دل‌چسب از تجربه‌ای جدید، امنیت و آرامش، جامعه شهروندی پویا و شاداب، مدیریت شهری کارآمد و موثر و درنهایت شهری ایده‌آل با جاذبه‌های فراموش‌نشدنی اضلاع این منشور را شکل می‌دهند. در نگاهی دیگر اما این منشور می‌تواند انگاره‌ای منفی از تمام موارد یادشده را برای گردشگران به ارمغان آورد.

آنچه در برندینگ شهری به‌عنوان اصل دوم برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های اجرایی در قالب ساختار گردشگران و بازدیدکنندگان موردنظر است، شکل‌دهی منشوری است که اضلاع مختلف شهر ما را تشکیل می‌دهد. برندینگ شهری در بعد اصلی با تمرکز بر شهروندان و ساکنان شهر، امکان بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های شهر را به حداکثر می‌رساند و تمامی ذی نفعان محلی را در نتایج ملموس بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها سهیم می‌کند.

در گام بعدی، برندسازی شهری با ارائه تصویری از شهر که بر شاکله گام نخست قرارگرفته، منشوری خوش نقشه از شهر را به گردشگر ارائه می‌کند تا این گروه از مخاطبان بتوانند با دریافت تصویری از یک شهر ایده‌آل و خلاق خواسته‌های خود را به‌ عنوان بازدیدکنندگان از شهر پیدا کنند و از مقصد گردشگری خود و زمان و هزینه‌ای که در آنجا صرف می‌کنند رضایت کامل و لذت کافی را دریافت کنند.

برندینگ شهری در این مرحله از روند ساخت و ایجاد تصویر و برند شهر به ‌عنوان حلقه مفقوده‌ای در بین تمام ذی نفعان شهری قرار می‌گیرد تا رویکرد اصلی شهر در بخش گردشگری را بر مبنای ظرفیت‌ها، امکانات، شرایط و ایده‌آل‌های ذی نفعان محلی شهر، تدقیق و تبیین کند و تمرکز منابع و امکانات را به آن سمت جهت‌دهی کند. تصویری که گردشگر از یک شهر و امکانات آن انتظار دارد همان منشوری است که برندینگ شهری با اتکا بر رکن اول برنامه‌های خود یعنی شهروندان شکل می‌دهد درنهایت به برند دلخواه شهر برای گردشگر تبدیل می‌شود تا بهترین لحظات و تجربیات خود را در آن شهر سپری کند. ما در نقش ساکنان و شهروندان شهر و همچنین مدیران و برنامه‌ریزان شهری چه برنامه‌ها و رویکردهایی را برای ایجاد تصویری مطلوب از شهرمان برای گردشگران و بازدیدکنندگان اعمال کرده‌ایم؟ آیا نقش ما به ‌عنوان ذی نفعان اصلی و محلی شهر در ساخت منشور برند شهرمان به‌عنوان شهری ایده‌آل و جذاب برای گردشگران موثر و مفید بوده است؟ گردشگران چه تصویری از شهر ما و همچنین از ما به‌عنوان صاحبان اصلی شهر دارند؟

*منبع: روزنامه ابتکار، 1395.11.19
**گروه اطلاع رسانی**9370** 9131** انتشار دهنده: شهربانو جمعه

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال

 

گالری تصاویر

پربیننده ترین ها

جدیدترین مطالب سایت

موضوعات مرتبط