کد خبر: 82498249 (5930128) | تاریخ خبر: 30/01/1396 | ساعت: 10:12|
نسخه چاپی |ارسال به دوستان

اعتدالگرایان و چرایی افزایش ضریب موفقیت در انتخابات 96

تهران- ایرنا- فعالیت تشکل ها و احزاب برای تعیین سازوکار و سیاست های انتخاباتی، چند ماهی می شود که فضای سیاسی کشور را انتخاباتی کرده است. پس از رایزنی و برگزاری جلسات متعدد اصلاح طلبان و نیروهای اعتدالی مانند دو انتخابات پیشین، باز هم راهبرد ائتلاف و اتحاد را چراغ راه خود قرار داده و با حمایت از روحانی به عنوان نامزد نهایی خود وارد گود رقابت های انتخاباتی شدند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، جریان مقابل دولت هم از سوی دیگر اتحاد و انسجام را در دستور کار خود قرار داد، هر چند تاکنون نتوانسته از سازوکارهای جمعی به اهداف اولیه خود برسد ، از شکستی درس بگیرد که در نتیجه واگرایی در اردوگاه خودی در سال های 1392 و 1394 متحمل شد.
مخالفان دولت در هرچیزی متحد نباشند، در حمله ، نقد غیرمنصفانه و تخریب آن با یکدیگر همسو و همصدا هستند. آنها که طی چهار سال گذشته از هیچ تلاشی برای تخریب دولت فروگذار نکرده اند در چند ماه گذشته فعالیت های خود را شدت بخشیده اند.
پژوهشگر ایرنا فایده مندی و اثربخشی سازوکار انتخاباتی طرفداران دولت و تاثیر تبلیغات منفی مخالفان علیه دولت را در گفت وگو با «نجفقلی حبیبی» پژوهشگر فلسفه اسلامی، عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سیاستمدار اصلاح‌طلب بررسی کرده است.
آنچه در پی می آید متن گفت و گوی ایرنا با این فعال سیاسی اصلاح طلب است.

**ایرنا: مهلت نام نویسی نامزدهای ریاست جمهوری پایان یافت و اصلاح طلبان با گزینه اصلی خود یعنی «حسن روحانی» و نامزد کمکی خود یعنی «اسحاق جهانگیری» وارد گود رقابت های انتخاباتی شده اند. بهره گیری نیروهای اصلاح طلب و میانه رو از راهبرد ائتلاف با یکدیگر و تاکتیک معرفی نامزد پوششی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا به نظر شما اصلاح طلبان با این سیاست انتخاباتی به نتیجه مطلوب می رسند؟
**حبیبی: دلیلی برای رد این فرضیه وجود ندارد. هنوز هم فضای کشور و مجموعه اصلاح طلبان و گروه های اعتدالی در وضعیت متعادلی قرار دارند. به همین دلیل گمان من بر این است که ائتلاف آنها به نتیجه مشابه در دو انتخابات پیشین منجر شود و پیروزی آقای روحانی را به دنبال داشته باشد.

**ایرنا: جریان های رقیب دولت در فاصله نزدیک به یک ماه مانده تا انتخابات، نقد غیرمنصفانه و تخریب دولت را در دستور کار خود قرار داده اند تا به زعم خود با بهره گیری از این تاکتیک، پیروزی را برای جناح سیاسی متبوع خود به ارمغان آورند. آیا این تاکتیکی برای پیروزی در انتخابات کارایی دارد؟
**حبیبی: در فضای انتخابات از نظر قانونی، عدالت اجتماعی، اخلاقی و توصیه های بزرگان قرار بر این است که تخریب صورت نگیرد. اما متاسفانه در رقابت های انتخاباتی و فضای سیاسی به خصوص گروه های رقیب که در چهار سال گذشته هیچ گاه دست از تخریب دولت برنداشته، قطعا به تخریب خود ادامه خواهد داد و البته این رفتاری غیر اخلاقی است. به خصوص اینکه برخی آقایان دیگران را قبول ندارند و خود را اصولگرا می دانند. سوالی که باید از این افراد پرسید این است که آیا رعایت موازین اخلاقی یکی از اصول به حساب می آید یا نه؟ آیا رعایت موازین عدالت در زمره اصول برشمرده می شود یا نه؟ و مهمتر از آن اینکه افکار عمومی خود شاهد این بدرفتاری های سیاسی هستند و در انتخابات به چنین رفتارهای خارج از قاعده پاسخ خواهند داد.

**ایرنا: در چنین فضایی دولت باید از چه راهبرد و ابزاری برای دفاع از خود بهره ببرد؟
**حبیبی: در چنین فضایی دولت باید تمام تلاش خود را به کار ببرد تا بدون اینکه تشنج ایجاد کند بتواند بر مبنای منطق و موازین، حقایق را برای مردم بیان کند. دولت نباید در چنین فضایی مقابله به مثل کند و مانند مخالفانش به تهمت و تخریب روی آورد. شان رییس جمهوری و دولتمردان که انسان های معقول و بزرگ و تربیت یافته مکتب انقلاب هستند و سابقه ای درخشان دارند ایجاب می کند که فقط در حد ضرورت به مخالفان پاسخ منطقی و معقول بدهند و گزارشی صحیح و منطقی به جامعه ارایه کنند. دولت باید به جامعه آگاهی دهد مساله را باز کند و تبیین کند تا خود جامعه در مورد حمله ها و تخریب ها و گزارش های دولت به قضاوت بنشیند.

**ایرنا: دولت در چهار سال گذشته هم چنین راهبردی را در قبال موج تخریب ها اتخاذ کرده است، اما به نظر می رسد موج تخریب ها بیشتر از اندازه ای است که دولت بتواند با خودداری به مقابله با آنها برخیزد. چه راهکار عملیاتی در این زمینه پیشنهاد می کنید؟
**حبیبی: متاسفانه دولت در حدود چهار سال گذشته از این نظر چندان موفق عمل نکرده است. من بارها و در جاهای مختلف هم تاکید کرده ام که بخش اطلاع رسانی، تبلیغات و رسانه ای دولت بسیار ضعیف است. دولت طی این چهار سال کارهای بسیاری انجام داده که اصلا درست به اطلاع مردم نرسیده است. اکنون فرصت خوبی است که دولت در چارچوب قوانین و در چارچوب موازین قانونی اطلاع رسانی کند. در صدا و سیما هم فرصت های تبلیغاتی برای انتخابات در نظر گرفته شده، دولت باید از این فرصت برای اطلاع رسانی استفاده کند و مسایل را برای جامعه بیشتر باز کند. تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی فرصت بسیار خوبی برای تنویر افکار عمومی و آموزش سیاسی و آگاهی بخشی به مردم است. چرا که مردم در زمان های دیگر به مسایل کلان اداره کشور چندان توجهی نمی کنند، اما در بزنگاه های انتخاباتی برای اینکه بتوانند انتخاب کنند، بیشتر به مسایل کلان توجه می کنند. در نتیجه فرصت خوبی است تا متولیان دولت کارهایی را که انجام داده اند برای مردم بیان کند و در خصوص برنامه هایی آتی خود برای ساماندهی بیشتر امور کشور اطلاع رسانی کنند.

**ایرنا: پیشنهاد شما به رقیبان دولت در خصوص رقابت های انتخاباتی چیست؟
**حبیبی: رقیبان انتخاباتی هم باید همین گونه عمل کنند. آنان باید به جای تخریب و حمله به دولت، دیدگاه خود را راجع به مسایل و برنامه های خود بیان کنند تا مردم بهتر با مسایل آشنا شوند و بتوانند به صورت آگاهانه انتخاب کنند. اگر نظام ما جمهوری اسلامی است، همه گروه ها باید از فریبکاری های تبلیغاتی پرهیز کنند. باید از این تبلیغات کاذب و فقط برای جذب آرا پرهیز کنند و به بیان برنامه ها بپردازند تا مردم هم بر همین اساس دست به انتخاب بزنند. دولت هم در چنین فضایی (فضای تبیین برنامه ها) فرصت پیدا می کند گزارش روشنی از عملکرد خود به مردم ارایه دهد. اگر رقیبان کم لطفی می کنند و با تبلیغات کاذب یا نادرست حقایق را وارونه جلوه می دهند، در فضای تبلیغات انتخاباتی به ویژه در صدا و سیما، این فرصت پیش می آید که متولیان دولت بتوانند برنامه هایشان را برای مردم بیان کنند.

**ایرنا: اصلاح طلبان یک بار دیگر حمایت از روحانی را در دستور کار خود قرار داده اند، هر چند برخی برخی نیروهای اصلاح طلب بر این باورند که روحانی نتوانسته طی چهار سال گذشته برخی مطالبات آنان را در حد انتظار برآورده کند. به نظر شما مهمترین و اصلی ترین مطالبات اصلاح طلبان از روحانی در دوره بعد چیست؟ به عبارتی اصلاح طلبان در برابر حمایت خود از روحانی، از دولت آتی او چه انتظاراتی دارند؟
**حبیبی: اصلاح طلبان به حتم مطالبات خود را مطرح خواهند کرد. آنچه می گویم نظر شخصی بنده است. دولت در این دوره باید بیشترین همت خود را روی تامین عدالت اجتماعی بگذارد. این یکی از مهمترین خواسته های اصلاح طلبان است، به ویژه در حوزه واگذاری ها به بخش خصوصی.
توسعه سیاسی، تامین آزادی های اجتماعی و در مجموع نهادینه سازی حقوق شهروندی از دیگر مطالبات مهم اصولگرایان است. البته روحانی در چهار سال گذشته با تعیین دستیار ویژه در این حوزه و تدوین منشوری به این نام، به سوی تامین بیشینه حقوق شهروندان پیش حرکت کرد. البته این کافی نیست و دولت باید در این دوره به صورت ویژه تحقق حقوق شهروندی رادر دستور کار خود قرار دهد.

**ایرنا: شما تامین عدالت اجتماعی به ویژه در بخش واگذاری ها را یکی از مهمترین مطالبات مردمی به ویژه در جناح اصلاح طلبان برشمردید. ممکن است در این مورد بیشتر توضیح بدهید؟
**حبیبی: عدالت اجتماعی مهمترین نیاز کشور است. به ویژه در حوزه واگذاری بخش خصوصی. چون همه به طرف واگذاری بخش خصوصی رفته اند. حال می گویند عملکرد ما در حوزه اقتصاد دولتی خوب نبوده و می خواهیم بخش خصوصی را بیش از پیش وارد میدان کنیم. اگر قرار است چنین برنامه ای در دستور کار قرار گیرد، دولتمردان باید توجه داشته باشند که واگذاری ها و اقتدار بخشیدن به بخش خصوصی به نحوی صورت بگیرد که عدالت اجتماعی را تامین کند، یعنی نباید در جریان خصوصی سازی به کشورهایی تبدیل شویم که تعداد اندکی ثروتمند خیلی بزرگ دارند که همه قدرت کشور را در دست بگیرند. مثلا کشوری چون آمریکا چنین وضعیتی دارد؛ شرکت های خیلی بزرگ در مورد مسایل کلان کشور تصمیم گیرنده هستند.
در کشوری چون ایران اسلامی نمی توان و نباید چنین الگویی را پیاده کرد. اینجا باید عدالت اجتماعی به صورت جدی مورد توجه دولت قرار بگیرد. البته عدالت اجتماعی همواره مورد توجه دولت ها بوده است، اما باید دولت راه حل هایی را پیدا کنند که این واگذاری ها به بخش خصوصی بیشتر به سمت تعاونی برود که جمعیت بیشتری از یک فرصت اقتصادی استفاده کنند و از آن بهره مند شوند.
استادان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی باید بگویند چه روش هایی را باید پیش گرفت که عدالت اجتماعی به صورت بیشینه تامین شود. دیگر نباید در کشورمان صحبت از حاشیه شهرها و گروه های مستضعف و اینها باشد، این مسایل نباید دیگر وجود داشته باشد .
خالی از لطف نیست در این زمینه الگوهای اسلامی را هم بیان کنم. قاضی سعید قمی از علمای دوره صفویه در شرح احادیث اهل بیت در خصوص توحید کتابی دارد که بنده سال ها پیش آن را صحیح کردم و بارها تجدید چاپ شد. در این کتاب در خصوص فلسفه واجب بودن پرداخت 10 درصد از مال به عنوان زکات از سوی مسلمانان در جامعه اسلامی، مطلب زیبایی دارد. به نوشته این کتاب فلسفه زکات این است که نظام اسلامی باید طوری اداره شود که حداکثر 10 درصد جامعه دچار مشکلات مالی شوند. زکات برای تامین نیازهای این 10 درصد تعبیه شده است. به این معنا که فضای اقتصادی جامعه اسلامی باید به گونه ای اداره شود که 90 درصد جامعه بتوانند زندگی خود را اداره کنند. این شرایط را همان عدالت اجتماعی که عرض کردم فراهم می آورد. حال که نظام ما اسلامی است باید به گونه ای مدیریت اقتصادی کشور را ساماندهی کنیم که کسانی که نیازمند به حمایت های خاص هستند به حداقل برسند و نهایت 10 درصد جامعه را شامل شوند.
پژوهشم**9275** 1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار دهنده: شهناز حسنی

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
موضوع از شما گزارش از ما:
سخن شما با مسئولین:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال